BYD-batterij [review]
Het Chinese BYD is een van de grootste fabrikanten van elektrische auto's ter wereld, maar wist je al dat het bedrijf ook thuisbatterijen produceert? Lees in onze BYD-batterij-review alles wat je moet weten over deze batterijen.
In deze blogpost gaan we in op:
- de achtergrond van BYD
- de verschillende batterijen van BYD
- de voor- en nadelen van de batterijen
- omvormers die met deze batterijen gecombineerd kunnen worden
Over BYD
Het Chinese BYD – een afkorting van 'Build Your Dreams' – werd opgericht in 1995 en is sindsdien uitgegroeid tot een van de grootste fabrikanten van stationaire batterijen voor zowel commerciële als residentiële toepassingen.
Anders dan veel andere fabrikanten, maakt BYD gebruik van prismatische cellen in plaats van cilindrische cellen. Volgens BYD vergroten deze de betrouwbaarheid en veiligheid van de batterijen.
Verder is BYD een verticaal geïntegreerd bedrijf. Dit betekent dat zij de volledige leveringsketen controleren: van de batterijcellen tot en met de afgewerkte batterijmodules. Op deze manier heeft het bedrijf elk aspect van het productieproces zelf in de hand en kan het dankzij de verbeterde efficiëntie de kosten verlagen.
In een onderzoek van het Duitse PV Magazine onder 208 deelnemers kwam BYD naar voren als het favoriete thuisbatterijenmerk onder installateurs.
De batterijen van BYD
De batterijen van BYD zijn in verschillende varianten verkrijgbaar. De HVS, HVM, LVS en LVL zijn voor thuisgebruik en klein commercieel gebruik. Daarnaast zijn er nog de C130 en C120 voor commercieel gebruik.
BYD Battery-Box Premium HVS en HVM
De BYD Battery-Box Premium is een hoogspanningsbatterij die in de Memodo-shop verkrijgbaar is als kleine HVS- en als grote HVM-variant.
De HVS-variant bestaat uit 2 tot 5 in serie geschakelde modules van 2,56 kWh met een opslagcapaciteit van 5,1 tot 12,8 kWh. Tot 3 batterijtorens kunnen parallel geïnstalleerd worden, waardoor een totale opslagcapaciteit tot 38,4 kWh mogelijk is.
De HVM-variant gaat nog een stapje verder. Deze batterij bestaat uit 3 tot 8 modules van 2,71 kWh met een opslagcapaciteit die begint bij 8 kWh en oploopt tot 21,7 kWh. Ook bij de HVM-batterij kunnen tot 3 batterijsystemen parallel geïnstalleerd worden. De maximaal haalbare opslagcapaciteit is daarmee 65,1 kWh.
Belangrijk: HVS- en HVM-modules kunnen niet door elkaar gebruikt worden.
BYD Battery-Box Premium LVS en LVL
De BYD-Battery Box Premium is er ook als laagspanningsvariant. De LVS bevat 1 tot 6 parallel geschakelde batterijmodules met een opslagcapaciteit die begint bij 4 kWh en in stappen van 4 kWh uitgebreid kan worden tot 24 kWh. Maximaal 16 batterijen (met 4 modules per batterijtoren) kunnen parallel geschakeld worden tot een opslagcapaciteit van 256 kWh.
De LVL begint bij 15,4 kWh en kan door maximaal 64 modules van 15,4 kWh toe te voegen uitgebreid worden tot maar liefst 983 kWh.
De HVS-, HVM- en LVS-batterij hebben een IP-rating van 55 en kunnen beschermd buiten geplaatst worden. De LVL-batterij heeft een IP-rating van 20 en kan daarmee alleen binnen geplaatst worden.
Ook voor de LVS- en LVL-modules geldt dat ze niet door elkaar gebruikt kunnen worden.
Battery Management Unit
Voor de LVS en LVL heeft je klant een zogeheten 'battery management unit' (BMU) nodig. Dit is een externe controller die werkt als een interface tussen de batterij(en) en de omvormer. Per batterijtoren is één BMU vereist. Dus als je klant bijvoorbeeld twee LVS-batterijen wil, waarvan één met zes modules (het maximale aantal) en één met drie modules, dan heeft hij twee BMU's nodig.
HVS | HVM | LVS | LVL | |
---|---|---|---|---|
HV of LV | HV | HV | LV | LV |
Opslagcapaciteit | van 5,1 tot 38,4 kWh | van 8 tot 65 kWh | van 4 tot 256 kWh | van 15,4 tot 983 kWh |
Batterijtechnologie | LFP | LFP | LFP | LFP |
Nominale spanning kleinste BMU | 204 V (2 stuks) | 153 V (3 stuks) | 51,2 V | 51,2 V |
Toename nominale spanning 1 additionele module | 102 V | 51 V | - | - |
Uitbreidbaar | Ja, in stappen van 2,56 kWh | Ja, in stappen van 2,71 kWh | Ja, in stappen van 4 kWh | Ja, in stappen van 15,4 kWh |
Roundtrip efficiency | 96,5% | 96,5% | 95% | 95,2% |
IP-klasse | IP55 | IP55 | IP55 | IP20 (!) |
Battery-Box Commercial C130 en C230
De BYD-opslagpakketten voor commercieel gebruik komen in twee smaken: eentje met een opslagcapaciteit van 131 kWh en eentje met een opslagcapaciteit van 233 kWh. Beide pakketten hebben een IP-rating van 20 en kunnen dus alleen binnen geplaatst worden.
C130 | C230 | |
---|---|---|
HV of LV | HV | HV |
Opslagcapaciteit | 131 kWh | 233 kWh |
Batterijtechnologie | LFP | LFP |
Nominale spanning | 729,6 V | 777,6 V |
IP-klasse | 20 | 20 |
Bekijk alle specificaties van de commerciële BYD-batterijen.
De commerciële batterijpakketten zijn geschikt om de zelfconsumptie te verhogen, voor peak shaving, of beide. Hiermee kan je klant voorkomen dat hij zijn aansluiting moet verzwaren en bespaart hij op eenmalige aansluitkosten en jaarlijks terugkerende fors hogere vastrechtkosten. Bovendien is het verzwaren van de aansluiting op steeds meer plekken niet meer mogelijk - althans niet op korte termijn.
Voordelen van de BYD-batterijen
- Modulair uitbreidbaar
- Dankzij de LFP-technologie een van de veiligste batterijen op de markt
- Compatibel met diverse merken omvormers (zie kopje Geschikte omvormers hieronder)
- Verticaal geïntegreerd bedrijf dus controle over de hele productieketen
Nadelen van de BYD-batterijen
De nadelen van de BYD-batterij hebben ermee te maken dat het LFP-batterijen zijn. De energiedichtheid van LFP-batterijen is lager dan die van NMC-batterijen en dat maakt ze zwaarder en groter dan NMC-batterijen met een vergelijkbare opslagcapaciteit.
In de tabel hieronder zie je de verschillen in gewicht en afmetingen tussen LFP- en NMC-batterijen met een vergelijkbare opslagcapaciteit.
BYD HVS -10.2kWh | SolarEdge Home Battery 400 V – 9.7kWh | LG 10H Prime – 9,6 kWh | |
---|---|---|---|
Capaciteit | 10.2 kWh | 9.7 kWh | 9.6 kWh |
Batterijtechnologie | LFP | NMC | NMC |
Gewicht | 167 kilo | 130 kilo | 111 kilo |
Afmetingen | 1178 x 585 x 298mm | 504 x 817 x 295mm | 790 x 1179 x 250mm |
Een ander verschil is dat de NMC-varianten iets lagere temperaturen aankunnen: BYD kan in omgevingen tot -10°C gebruikt worden en de LG Prime zelfs in omgevingen tot -20°C.
Geschikte omvormers
De Premium-batterijen zijn compatibel met zowel losse batterij-omvormers als hybride omvormers. Afhankelijk van de omvormer die je klant heeft, kun je ze dus ook toevoegen aan een bestaand PV-systeem (retrofit).
Benieuwd met welke omvormers in de Memodo-shop de Premium-batterijen gecombineerd kunnen worden? Dit kun je terugvinden in onze Batterijopslagsystemen vergelijkings- en goedkeuringslijsten. Vervolgens kun je in de Batterijopslagsystemen vergelijkingslijst terugvinden wat de specificaties van elke combinatie zijn.
De commerciële pakketten worden geleverd met een REFU-batterij-omvormer.
Advies nodig?
Hulp nodig bij de keuze van de beste batterij voor jouw klant? Bel 088-7867243 of mail naar info@. memodo.nl