Geld verdienen met een thuisbatterij
De energietransitie is in volle gang en steeds meer mensen laten zonnepanelen installeren. Ook de interesse in thuisbatterijen neemt toe. Hoe kan jouw klant geld besparen en zelfs geld verdienen met een thuisbatterij? In deze blogpost gaan we hierop in.
Lagere energierekening
Allereerst wordt je klant met een thuisbatterij natuurlijk minder afhankelijk van het elektriciteitsnet.
Zonder thuisbatterij moet hij op de momenten dat de zon niet schijnt dure stroom van het net afnemen.
Mét een thuisbatterij kan hij zijn batterij overdag laden met de stroom die hij niet direct gebruikt en deze stroom ‘s avonds en ‘s nachts gebruiken. Dit leidt na versobering of afschaffing van de salderingsregeling tot een lagere energierekening.
Hogere vastrechtkosten voorkomen
Steeds meer mensen stappen over op koken op inductie, elektrisch verwarmen en elektrisch rijden. Hier hebben ze vaak een zwaardere aansluiting voor nodig. Dit brengt eenmalige aansluitkosten en jaarlijks terugkerende hogere vastrechtkosten met zich mee.
Zo betaalt je klant bij Liander jaarlijks € 346,39 voor een aansluiting van 3x25 en € 1459,03 voor een aansluiting van 3x35A. Hij gaat dus ruim € 1.100 per jaar extra betalen als hij zijn aansluiting moet verzwaren naar 3x35A.
Met de juiste batterij en de juiste aansturing van deze batterij kan je klant deze piekmomenten opvangen en is het niet nodig om de aansluiting te verzwaren. Zoals je in bovenstaand voorbeeld ziet, scheelt dit jaarlijks flink wat geld.
Zonnestroom zelf benutten en niet terugleveren
Op winderige dagen zie je regelmatig hele rijen met windmolens stilstaan. Dit komt doordat het aanbod aan groene energie op deze momenten groter is dan de vraag. Aangezien het elektriciteitsnet altijd in balans moet zijn, moet óf het aanbod afnemen óf de vraag toenemen. Bij te veel aanbod wordt de prijs negatief en kost het de windmoleneigenaar en de exploitant van zonnepanelen geld om stroom aan het net te leveren. Daarom zet hij de windmolen of zonnepanelen uit.
Aangezien het aanbod van groene energie blijft groeien, is het mogelijk dat ook particulieren na afschaffing van de salderingsregeling moeten gaan betalen om terug te leveren. Een andere mogelijkheid is dat er hogere avond-/nachttarieven komen om te compenseren voor de goedkoop teruggeleverde zonnestroom of afgenomen stroom waarvoor de klant een vergoeding heeft ontvangen.
Immers: iedereen heeft op hetzelfde moment een overschot, en iedereen heeft op hetzelfde moment een tekort. Het is financieel gezien dus niet interessant voor energieleveranciers om te betalen voor teruggeleverde stroom als het aanbod al groot is.
Jouw klant kan voorkomen dat hij moet betalen voor het terugleveren van stroom (nu alleen bij dynamisch contract) door zo veel mogelijk zonne-energie direct te benutten en het overschot op te slaan in een thuisbatterij.
Een andere optie is dat je klant zijn omvormer uitzet en zijn accu laadt op momenten dat hij geld krijgt om stroom te gebruiken. Vanwege de energiebelasting moet de prijs wel ongeveer 18 cent negatief zijn, wil hij netto geld krijgen voor het inkopen van stroom. Onder dat bedrag is het voor particulieren nog interessant om hun accu te laden met stroom uit hun eigen zonnepanelen.
Batterij laden met goedkope stroom van het net
We stipten het hierboven al aan: het stimuleren van de vraag naar energie is een andere manier om met een groot aanbod aan groene energie om te gaan. Daarom zien we steeds vaker negatieve prijzen: energie gebruiken levert geld op (maar denk aan de eerdergenoemde energiebelasting).
Je klant kan (ook als hij geen zonnepanelen heeft) zijn batterij laden op de momenten dat hij geld krijgt om stroom te gebruiken. Deze stroom kan hij vervolgens zelf gebruiken of op een duur moment verhandelen op de energiemarkt. Om te profiteren van goedkope inkoop of dure teruglevering van stroom heeft hij wel een dynamisch energiecontract nodig, waarbij het elektriciteitstarief per uur anders kan zijn.
Geld verdienen dankzij een slim systeem
Om optimaal gebruik te maken van de bovenstaande mogelijkheden heeft je klant twee dingen nodig:
- een dynamisch energiecontract;
- een Energiemanagementsysteem (EMS), waarmee hij zijn omvormer en thuisbatterij slim kan aansturen.
Op die manier hoeft hij niet zelf handmatig zijn omvormer uit te zetten op een zonnige dag waarop hij (uiteindelijk, vanwege de energiebelasting) zou moeten betalen voor het terugleveren van stroom.
In plaats daarvan bepaalt het EMS zelf wat de beste actie is op basis van weersvoorspellingen, energieprijzen en het verbruik van je klant op basis van historische data.
Omvormer uitzetten? Batterij laden met zonnestroom? Batterij laden met goedkope energie van het net?
Met het juiste (de meeste EMS kunnen dit niet) systeem kan het allemaal.
Je klanten zouden dus niet moeten investeren in het goedkoopste systeem met de snelste terugverdientijd, maar in toekomstbestendige systemen die kunnen meebewegen met de veranderende markt. Ze doen immers een investering voor de langere termijn.
Heb je hulp nodig bij de keuze van het beste toekomstbestendige systeem voor jouw klant? Bel 088-7867243 of mail naar info@. memodo.nl