• Zoeken
  • Evenementen
  • Berichten
  • Favorieten
  • Mijn account
  • Winkelwagen

LFP-batterij: bye bye kobalt, hallo ijzer en fosfaat

Blogheader waar een batterij een beker vasthoudt en wordt aangeprezen.
Kennis over batterijopslag
Bijgewerkt op 30. mei 2023
5 min. leestijd
renske-holwerda
Renske Holwerda

De meeste thuisbatterijen in de Memodo-shop zijn LFP-batterijen. Hier hebben we bewust voor gekozen, omdat deze batterijtechnologie heel geschikt is voor thuisbatterijen. Lees in deze blogpost wat de voordelen zijn van de LFP-batterij en welke LFP-batterijen je in de Memodo-shop kunt aanschaffen. 

Waarom batterijen een onmisbare rol spelen in de energietransitie 

In 2050 moeten we in Nederland volledig van het gas af zijn om onze klimaatdoelen te halen. Nu wordt op de momenten dat de zon niet schijnt en het niet waait nog gebruikgemaakt van vervuilende kolen- en gascentrales om elektriciteit op te wekken. Vanaf 2050 kan dat dus niet meer en zijn we volledig afhankelijk van hernieuwbare energie. 

Om te voorkomen dat we straks zonder stroom komen te zitten op bewolkte en windstille dagen, moet er dus flink geïnvesteerd worden in energieopslag, waaronder batterijen. Een van de batterijtechnologieën die de beste papieren heeft, is LFP. Volgens analisten zal dit in 2028 zelfs de dominante batterijtechnologie zijn. 

Wat is een LFP-batterij? 

Voordat we uitleggen wat een LFP-batterij is, is het handig om te weten dat een batterij uit vier onderdelen bestaat: 

  • een kathode 
  • een anode (meestal van grafiet) 
  • een elektrolyt 
  • een membraan als separator 

LFP staat voor lithium-ijzer-fosfaat en een LFP-batterij wordt ook wel een LiFePO- of simpelweg lithiumijzerfosfaataccu genoemd. Deze batterij heeft een kathode van lithium, ijzer en fosfaat (vandaar de naam, meestal krijgt een batterij de naam van de kathode). NCA- en NMC-batterijen, die momenteel het populairst zijn, hebben een kathode van respectievelijk nikkel, kobalt en aluminium en nikkel, mangaan en kobalt. 

Anders dan in de NCA- en NMC-batterijen zit er in een LFP-batterij dus geen kobalt. Dat is belangrijk, omdat kobalt schaars is en vaak onder slechte arbeidsomstandigheden gewonnen wordt in Congo. Door de toenemende populariteit van batterijen wordt kobalt alleen maar schaarser en dus duurder en dat is problematisch voor de energietransitie. Vandaar dat er naarstig wordt geëxperimenteerd met goedkopere batterijtechnologieën waar geen kobalt in zit. 

Lees ook: Hoe ziet de toekomst van de thuisbatterij eruit?

Wist je dat de LFP-, NMC- en NAC-batterij alle drie tot de lithium-ionfamilie behoren? Behalve deze drie zijn er nog veel meer lithium-ionbatterijen met hun eigen specifieke eigenschappen.

Voordelen LFP-batterij 

Geen nikkel en kobalt

Een groot voordeel van de LFP-batterij is dat de kathode geen nikkel en kobalt bevat. Kobalt is problematisch, omdat het, zoals gezegd, een schaarse grondstof is die grotendeels uit Congo komt. Ook nikkel is controversieel. Deels omdat het ook schaars is en deels omdat een groot deel van de nikkel afkomstig is uit Rusland. IJzer daarentegen is in overvloed beschikbaar en kan uitstekend gerecycled worden. 

Veiliger

LFP-batterijen kunnen langere tijd tegen hoge temperaturen dan NMC-batterijen en kunnen beter omgaan met stroompieken. Ze zullen dus minder snel te warm worden, waardoor de kans dat ze vlamvatten kleiner is dan bij NMC-batterijen. Sommige fabrikanten, zoals SolarEdge, hebben brandwerende maatregelen getroffen om de brandveiligheid van hun NMC-batterijen te vergroten. Hierover lees je meer in NMC- vs. LFP-batterij: wat is beter? 

Meer laadcycli 

Er is sprake van een laadcyclus als een volledig lege batterij wordt opgeladen tot 100%. Dit kan ook in delen gebeuren. Een batterij die bijvoorbeeld voor de helft vol is en twee keer achter elkaar van 50% tot 100% wordt geladen, doorloopt ook één laadcyclus. Een LFP-batterij heeft meer laadcycli dan een NMC-batterij. Gemiddeld 3.000 - 5.000 bij een LFP-batterij vs. slechts 1.000 tot 2.300 bij een NMC-batterij. 

De lange levensduur betekent ook dat een LFP-batterij minder vaak vervangen hoeft te worden en dat is uiteraard beter voor het milieu. 

Nadelen LFP-batterij 

Lagere energiedichtheid dan NCA en NMC 

LFP-batterijen hebben een lagere energiedichtheid dan NCA- en NMC-batterijen. Dit betekent dat er minder energie per kilo in opgeslagen kan worden. Er is dus een zwaardere batterij nodig voor dezelfde opslagcapaciteit. Bij een LFP-batterij is de opslagcapaciteit per kilo gemiddeld 125Wh en bij een NMC-batterij 260Wh.  

De lagere energiedichtheid van LFP-batterijen is vooral problematisch als gewicht een rol speelt, zoals bij elektrische auto’s. Hoe zwaarder de accu, hoe meer energie de auto nodig heeft om zich te verplaatsen en hoe sneller de accu dus leeg is. Een zwaardere accu verkleint dus de actieradius van de auto. 

Minder goed bestand tegen lagere temperaturen 

Waar een LFP-batterij goed tegen hogere temperaturen kan, presteert hij bij lage temperaturen minder goed dan een NMC-batterij. Dit is, naast de gunstigere energiedichtheid, een belangrijke reden dat NMC-batterijen nog in elektrische auto’s worden toegepast. Deze moeten immers ook buiten kunnen staan in de winter. Dit is uiteraard vooral van belang in landen waar het in de winter écht koud kan worden (-10 graden Celsius). 

LFP-thuisbatterijen bij Memodo 

Enthousiast geworden over de LFP-batterijtechnologie? Bekijk dan eens de LFP-thuisaccu's in de Memodo-shop. Populaire merken zijn SolarEdge (let op: de 400V-versie is een NMC-batterij), GoodWe en BYD

Advies nodig bij de keuze van de juiste LFP-batterij voor jouw klant? Bel 088-7867243 of mail naar info@remove-this.memodo.nl.

Misschien vind je dit ook interessant
Even geduld. De meldingen komen naar je toe.
Meldingen
    Oeps! Er ging iets fout met het laden van de meldingen