• Zoeken
  • Evenementen
  • Berichten
  • Favorieten
  • Mijn account
  • Winkelwagen

Backoffice laadpaal: dit moet je weten

Blogheader Backoffice laadpaal
Kennis over e-mobility
Bijgewerkt op 20. april 2023
4 min. leestijd
Antal_Krootjes
Antal Krootjes

Wie thuis of op kantoor een of meerdere laadpalen wil laten installeren, kan kiezen voor een laadpaal zonder backoffice, een laadpaal die voorbereid is voor een backoffice-abonnement of een laadpaal met backoffice. 

In deze blogpost gaan we in op: 

  • Wat is een backoffice? 
  • Welke functionaliteiten heeft een backoffice? 
  • E-flux en Chargit: twee aanbieders vergeleken 

Wat is een backoffice?

Een backoffice voor laadpalen (ook wel laadbeheersoftware) is een optioneel abonnement dat de gebruiker inzicht geeft in hoeveel stroom hij met zijn elektrische auto geladen heeft en wat de kosten hiervan zijn. Deze kosten kunnen vervolgens automatisch verrekend worden met de werkgever of leasemaatschappij.  

Andere voordelen van een backoffice zijn dat de gebruiker zelf kan regelen wie zijn auto mag opladen aan zijn laadpaal en dat storingen vaak op afstand kunnen worden opgelost. Jij hoeft in het geval van een storing dus niet naar de klant toe. 

Om gebruik te kunnen maken van de backofficefunctionaliteit, moet de laadpaal voorzien zijn van een UMTS-module. Je klant kan dan zelf een keuze maken uit verschillende backoffice-aanbieders. 

Er zijn ook laadpalen verkrijgbaar waar al een simkaart in zit. Het grote voordeel hiervan is dat je klant zijn laadpaal direct kan gebruiken en niet eerst nog op zoek hoeft naar een backoffice-aanbieder. 

Bij Memodo vind je voorgeprogrammeerde Alfen-laadpalen met de backoffice van E-Flux of Chargit

Functionaliteiten laadpaal met backoffice

  • Inzicht in stroomverbruik 
  • Inzicht in de kosten van de laadsessies 
  • Kosten automatisch verrekenen met werkgever of leasemaatschappij 
  • Status van de accu controleren 
  • Laadsessies plannen (dus bijvoorbeeld pas 's nachts laden, in plaats van op piekmomenten) 
  • Gastgebruikers instellen 
  • Hulp op afstand (jij hoeft niet langs te gaan bij een storing, niet bij elke backoffice-aanbieder mogelijk) 

Mogelijkheden E-Flux en Chargit

Mogelijkheden E-FluxMogelijkheden Chargit
Locaties beherenBinnen 1 minuut in bedrijf te stellen
Werkt met Smart Charging Network en Load Balancing van AlfenWerkt met Smart Charging Network en Load Balancing van Alfen
Toegang bepalenTechnische ondersteuning op afstand
Koppeling met meer dan 250 laadpaalmodellen mogelijkNeemt de nazorg richting de klant van jou over
Onderhoud op afstandAdviseert over de optimalisatie van de aansluiting op basis van meetdata
Automatische factureringOndersteunt de klant bij het instellen en up-to-date houden van het laadtarief op basis van het energiecontract
Tarieven instellenComplexe verrekeningen mogelijk

Verschillen E-Flux en Chargit

E-Flux en Chargit hebben in de basis dezelfde functionaliteiten, maar een laadpaal met de backoffice van Chargit heeft toch een aantal belangrijke voordelen boven E-Flux. 

Direct na inbedrijfstelling te gebruiken

Zo is een voorgeprogrammeerde laadpaal met een simkaart van Chargit direct na inbedrijfstelling te gebruiken. Dit in bedrijf stellen zelf is in 1 minuut gepiept, dankzij de heldere instructies van Chargit. Wel zo handig als je meerdere laadpalen in bedrijf moet stellen. 

Bij E-Flux moet de simkaart eerst nog geactiveerd worden. Dit kan direct, door een afspraak in te plannen met de servicedesk van E-Flux, of door de simkaart op de website van E-Flux aan te melden en te wachten tot hij geactiveerd is. Bij Chargit gaat dit een stuk sneller en ook nog eens zonder extra kosten. 

Altijd snel en kosteloos geholpen

Een ander voordeel is dat Memodo jou direct kan doorverbinden met Chargit als je technische ondersteuning nodig hebt. Dus of je nu Memodo of Chargit belt, je wordt zonder extra kosten zo snel mogelijk geholpen.

Focus op zakelijke rijders en bedrijven 

Handig voor zakelijke rijders en bedrijven, tot slot, is dat Chargit zich vooral op deze doelgroepen focust, waar E-Flux zich vooral richt op particulieren. Chargit kan dus goed op de behoefte van de zakelijke doelgroepen inspelen. 

Bijvoorbeeld: 

  • Chargit kan advies geven over een passend energiecontract. 
  • Met de backoffice van Chargit zijn complexe verrekeningen mogelijk in het geval dat meerdere huurders gebruikmaken van een laadplein. 
  • Zakelijke rijders met een auto en laadpaal van de zaak of een leaseauto krijgen de stroom maandelijks automatisch vergoed namens de werkgever of leasemaatschappij. Voorfinanciering van de geladen stroom is dus niet nodig. 

Meer weten over Chargit en de projecten die Chargit zoal oppakt? Lees hier meer over in deze blogpost. 

De beste laadpaal met backoffice voor jouw klant

Een laadpaal met een backoffice-abonnement heeft dus flink wat voordelen voor jouw klant. Heb je advies nodig bij het kiezen van de juiste laadpaal of backoffice? Bel 088-7867243 of mail naar info@remove-this.memodo.nl.

Misschien vind je dit ook interessant
Even geduld. De meldingen komen naar je toe.
Meldingen
    Oeps! Er ging iets fout met het laden van de meldingen